Forskning

Böcker i biblioteketKvalificerade och kreativa forskningsmiljöer som spänner över många discipliner och områden.

Vår forskning eftersträvar en hög samhälls- och samtidsrelevans i förening med ett aktivt och kritiskt förhållningssätt till det förflutna. Forskningen vid högskolan vänder sig i allmänhet ut mot världen även inom ämnen som av hävd studerar den egna nationella kulturen och historien. Ett viktigt ledord är mångvetenskap.

Publikationer

Här publiceras löpande publikationer från publikationsdatabasen DiVA.


Nedan listas den 50 senaste publikationerna som registrerats i DiVA, den publikationsdatabas som högskolan använder sig av. Vill du söka bland alla publikationer som är knutna till högskolan? Gå direkt till DiVA

Du kan också gå till fliken för Forskare, Projekt, Ämnen eller Centrumbildningar och där hitta publikationer knutna till respektive enhet.

Publikationer

In: Applications of Geometric Knowledge Representation. Dordrecht : Springer, 2015. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Antti Hautamäki

Mauri Kaipainen

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Naturvetenskap, miljö och teknik
Medieteknik

Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

American Journal of Health Behavior 2015, 39 (1): 99-108.

OBJECTIVES: To determine the factors associated with weapon carrying in school among Czech, Russian, and US adolescents.METHODS: Logistic regression was used to analyze data drawn from the Social and Health Assessment (SAHA).RESULTS: Violent behavior (perpetration / victimization) was linked to adolescent weapon carrying in all countries. Substance use was associated with weapon carrying among boys in all countries. Greater parental warmth reduced the odds for weapon carrying among Czech and Russian adolescents. Associating with delinquent peers was important for weapon carrying only among US adolescents.CONCLUSIONS: Factors associated with weapon carrying in school vary among countries although violent behavior and substance use may be associated with weapon carrying across countries.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ai Koyanagi

Andrew Stickley

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

SCOHOSTSamhällsvetenskaper
Sociologi

Forskarutbildningsområde

-

Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2015.

I en rad undersökningar har man konstaterat att svenska elever har otillräckliga kunskaper i matematik. Dessa elever har nu kommit till högskolan. Detta ställer nya och stora krav på såväl lärarutbildningen som på den matematikdidaktiska litteraturen.Boken är avsedd för lärare i årskurserna 1-6 och ger en såväl teoretisk bakgrund i form av didaktisk ämnesteori som en praxisnära beskrivning av hur denna teori kan användas för att förklara matematiska samband och som underlag för att planera och konkretisera undervisning.Stor uppmärksamhet ägnas åt matematiska förmågor och variation av undervisningens innehåll - viktiga föruttsättningar för en individualisering av matematikundervisningen.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Wiggo Kilborn

Natalia Karlsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Naturvetenskap, miljö och teknik

-


Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

Lund : Studentlitteratur AB, 2015.

I den första delen av boken görs en genomgång av hur man i svenska kursplaner och den didaktiska och undervisningsmetodiska litteraturen uppfattat konkretisering i matematikundervisningen. I den andra delen av boken görs en utredning av konkretiseringens roll vid abstraktion av ett matematikinnehåll. Det ges därefter rad exempel på hur en konkretisering i praktiken kan leda till abstraktion.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Wiggo Kilborn

Natalia Karlsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Naturvetenskap, miljö och teknik

-


Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

In: The Paradox of Openness. Leiden : Brill Academic Publishers, 2015. 237-261.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Carl Marklund

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2015

Institution/Centrumbildning

CBEES

-


Forskarutbildningsområde

-

In: The Paradox of Openness. Leiden : Brill Academic Publishers, 2015. 143-172.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Carl Marklund

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2015

Institution/Centrumbildning

CBEES

-


Forskarutbildningsområde

-

In: The Paradox of Openness. Leiden : Brill Academic Publishers, 2015. 1-9.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Carl MarklundNorbert Götz

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2015

Institution/Centrumbildning

CBEESHistoria och samtidsstudierSamtidshistoriska institutet

-


Forskarutbildningsområde

-

Leiden : Brill Academic Publishers, 2015.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Carl MarklundNorbert Götz

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2015

Institution/Centrumbildning

CBEESHistoria och samtidsstudier

-


Forskarutbildningsområde

-

In: Det globaliserade arbetslivet. Möklinta : Gidlunds förlag, 2014. 35-43.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Beatriz Lindqvist

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Etnologi

Forskarutbildningsområde

Historiska studier

The claim to successfully have eliminated racism and xenophobia in socialist Germany was crucial for the GDR’s demarcation against the Federal Republic and for GDR’s political self-conception. According to the state party SED, both the GDR’s government and its people met with all members of the working class, regardless their ethnicity or culture, in the spirit of Völkerfreundschaft – the peoples’ friendship. In the early 1960s, suffering from a lack of work power, the GDR began to recruit foreign workers, and continued to do so up until German reunification. When workers arrived from Eastern Europe, Latin America, Africa and Asia, the propositions of antiracism and peoples’ friendship were tested in practice.Following a discourse-analytical approach this study analyzes how the ideal of Völkerfreundschaft was dealt with and how it was exploited and altered both by citizens communicating with the state and within party-loyal circles. It examines when, why and by whom ethnicity was downplayed in favor of common class affiliation, and under which circumstances it regained importance.While latest research on foreigners in the GDR has focused on diagnosing the discrepancy between ideological claims and reality this study goes beyond such an approach and analyzes how this discrepancy was dealt with – both by state authorities, the state-owned factories and ordinary people – in everyday life.  This study is a contribution to migration research, as well as to everyday-life-history and history of mentality in the GDR.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Norbert Götz

Ann-Judith Rabenschlag

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Historia

Forskarutbildningsområde

Historiska studier

In: The Humboldtian Tradition. London : Brill Academic Publishers, 2014. 58-79.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Focaal 2014, 70 : 81-95.

This article will explore the prospects of and obstacles to the development of a transnational workers' solidarity movement in the Baltic Sea region in order to meet the challenges posed by transnational capital. The question is examined through a situational analysis of events taking place during a few hours at the Hotel Hafen in Hamburg on 10 November 2010. The subject of the analysis, which is based on personal observation and sound recordings, is the tripartite Steering Committee meeting of the Baltic Sea Labour Network (BSLN). The meeting's primary task was to formulate a statement about transnational strategies and tactics on which the parties—politicians, representatives of the employers and workers' delegations—could agree. The analysis explores the different parties' power resources in the negotiation process, and especially the workers' delegates' ability to pursue a course based on class solidarity. At each stage, we can observe how statements are formulated in an area of tension characterized by unequal power relationships and conflicting discourses in the form of neocolonial, national, transnational (class/region), and the EU's neoliberal and consensus-governed partnership discourses.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mats Lindqvist

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Etnologi

Forskarutbildningsområde

Historiska studier

Stockholm : Hjalmarson & Högberg, 2014.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Bert Edström

Ragnar BjörkThomas Lundén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

CBEES

-


Forskarutbildningsområde

-

In: . : .

Background: The marine natural environment is under high pressure. Not only are marine resources as flora and fauna intensively used (with consequent decrease of stocks) but in recent times, the seas have become the next frontier of a specific type of anthropization (i.e. the conversion of open space by human action) that of energy infrastructure. While this is a current process and, within the European Union, only recently policy actions have been taken in order facilitate a more coherent coordination of interventions (Marine Strategy), little research has been done about formal and informal institutional arrangements already existing between the many stakeholders who have specific stakes in the Adriatic Sea.The North Adriatic Sea is an area characterised by a history of (between state) conflicts and tensions that impacted on the development of collaborative arrangement for the management of the marine environment. Of interest to this research, therefore, was to map out formal and informal institutional arrangements currently in place between stakeholders from Italy, Slovenia and Croatia - countries with coastal access to the North Adriatic Sea. Also, of an interest was to understand if, and how, participatory practices are being used in relation to decision-making and management of the marine natural environment ( in particular siting of an energy infrastructure).Methods:  In this case study we used interviews, archive material, policy documents and other secondary data (statistics, official documents) for the analysis.Findings: The preliminary analysis of our data suggests that the North Adriatic Sea is a highly politicized area over which different stakeholders advance claims but engage in little, or no cooperation. Marine resources appear to be under high pressure and in the following months we will continue the exploration into the institutional arrangements. 

FörfattarePubliceringsårÄmne

Magnus Boström

Romina Rodela

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Naturvetenskap, miljö och teknik
Miljövetenskap

Forskarutbildningsområde

Miljövetenskapliga studier

NJAS - Wageningen Journal of Life Sciences 2014, 69 (6): 15-22.

This analysis reflects on the use of multidimensional constructs for the study of social learning in natural resource management. Insight from deliberative democracy and adult learning literature are used to ground the identified four dimensions (the moral dimension the cognitive dimension, the relational dimension and trust). Then, a selection of empirical cases is surveyed with the aim to develop and understanding how well the empirical outcomes reported by these sit against the insights borrowed from the deliberative democracy and pedagogy literature. The paper concludes with some recommendations for future research.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Romina Rodela

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

-

-


Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

Asia-Pacific Journal of Teacher Education 2014, 42 (4): 337-346.

In this text, which was originally delivered as a speech, I discuss the massive critique of teachers in the public discourse on education in Sweden over the last decade. I speak in defence of teachers, and since I am a teacher I speak in defence of myself. The critique of teachers, schooling, and teacher education has been so overbearing that a purely rational response is simply not possible. Therefore, my response is rhetorical in tone. In highlighting the passion of teaching, I lift something central for teachers, which is seldom or never taught about teaching in teacher education. Neither is the passion of teaching present in the public discourse on education. Passion, I argue in the article, is that which adds excess or an overflow of meaning that cannot be contained within the order of discourse and which therefore puts this discourse out of balance. Finally, I discuss a new balance beyond this order in the context of a classroom. In a concluding section, I highlight the struggle over borders which define who can speak and think in "good" order and who cannot.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Carl Anders Säfström

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Pedagogik

Forskarutbildningsområde

-

2014, 17 (2): 8-13.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Hans Ruin

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Filosofi

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 509-536.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Helena Hill

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Genusvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 417-452.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Kjell Östberg

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudierSamtidshistoriska institutet

-


Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 389-416.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Katarina Macleod

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Konstvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 315-341.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Michael Forsman

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 263-314.

FörfattarePubliceringsårÄmne
David Östlund

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 231-261.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Anders Burman

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 133-166.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Henrik Bohlin

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 105-131.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mark Bassin

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 85-103.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Rebecka Lettevall

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

CBEESHistoria och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 57-83.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Magnus Rodell

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

In: The Ashgtate Research Companion to Fan Cultures. Farnham : Ashgate, 2014. 275-288.

The football fan park, originally a ‘surrogate stadium’ for fans without tickets, has now become a live venue in its own right, and a new arena in the culture of football fandom. In these sites of exceptionally high ‘media density’, football fan identities become flexible and mobile, as participants in these venues interact with an increasingly mediatized social environment. In this chapter, we explore the interlocking issues of mediatization and globalization and their impact on the construction and negotiation of football fan identities, as matches between national teams are broadcast to these public viewing areas. Drawing on ethnographic fieldwork carried out in the FIFA Fan Parks in Berlin, Cape Town and Rio during the 2010 World Cup, we argue that the fan park, as a mediatized space, has become a site where fan identities are constructed in new ways, facilitating a cosmopolitan understanding of football.  

FörfattarePubliceringsårÄmne

Karin Becker

Andreas Widholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

-

-


Forskarutbildningsområde

-

In: Mapping foreign correspondence in Europe. London : Routledge, 2014. 252-260.

In recent years, news organizations across the world have undergone significant changes due to technological developments and increased economic pressures. As a consequence, newspapers as well as broadcasters have been forced to cut budgets and decrease the number of foreign correspondents. This process has taken place in a time marked by extended political integration but also severe economic crises across Europe. Against this background, the chapter maps the broader field of foreign correspondents operating in Sweden. The chapter draws attention to the media organizations the correspondents represent, the type of news they produce and what implications the political and economic changes have on newsgathering and working conditions. 

FörfattarePubliceringsårÄmne

Jessica Gustafsson

Andreas Widholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Samhällsvetenskaper
Journalistik

Forskarutbildningsområde

Politik, ekonomi och samhällets organisering

International Journal of Media and Cultural Politics 2014, 10 (2): -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Lars Lundgren

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Upplysningskritik. Stockholm/Höör : Symposion Brutus Östlings bokförlag, 2014. 124-135.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Lena Lennerhed

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudier
Idéhistoria

Forskarutbildningsområde

-

Celebrity Studies 2014, : -.

A distinctive feature of our time is the constant circulation of mediated images of celebrities, a process that has taken new directions after the rise of social media platforms such as Twitter, Facebook and Instagram. This article draws on the contention that contemporary politics is increasingly celebritised, both in terms of how politicians are folded into specific celebrity frames in the news media and in the way politicians ‘perform’ their own professional and private identities through frequent use of social media. Recently, Twitter has become an established platform for a more personal form of political communication, where politicians can influence and network with news media professionals as well as showcase images of their successful and glamorous lives. Drawing on examples from the prolific Tweeter and Swedish minister for foreign affairs Carl Bildt (approximately 300,000 followers on his two accounts), we argue that the celebritisation of politics that takes place on Twitter can be conceptualised in terms of three modes of‘performed connectivity’: public, media and celebrity connectivity respectively.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Mattias Ekman

Andreas Widholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

-

-


Forskarutbildningsområde

-

In: Vernacular literacies. Umeå : Umeå university & Royal Skyttean Society, 2014. 45-57.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Zoe Nikolaidou

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Svenska

Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

Konstperspektiv 2014, 3 : 31-32.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Dan Karlholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande

-


Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: What Are You Working On?. Stockgholm : Valeveil Press, 2014. 171-184.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Dan Karlholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande

-


Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Art History 2014, 37 (5): 1005-1009.

Review of Jacques Rancière, Aisthesis: Scenes from the Aesthetic Regime of the Arts, London & New York: Verso, 2013

FörfattarePubliceringsårÄmne
Dan Karlholm

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande

-


Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 2014, : -.

Purpose: The psychological effects of community violence exposure among inner-city youth are severe, yet little is known about its prevalence and moderators among suburban middle-class youth. This study aimed to assess the prevalence of community violence exposure among suburban American youth, to examine associated posttraumatic stress and to evaluate factors related to severe vs. less severe posttraumatic stress, such as co-existing internalizing and externalizing problems, as well as the effects of teacher support, parental warmth and support, perceived neighborhood safety and conventional involvement in this context. Method: Data were collected from 780 suburban, predominantly Caucasian middle-class high-school adolescents in the Northeastern US during the Social and Health Assessment (SAHA) study. Results: A substantial number of suburban youth were exposed to community violence and 24 % of those victimized by community violence developed severe posttraumatic stress. Depressive symptoms were strongly associated with higher levels and perceived teacher support with lower levels of posttraumatic stress. Conclusion: Similar to urban youth, youth living in suburban areas in North American settings may be affected by community violence. A substantial proportion of these youth reports severe posttraumatic stress and high levels of comorbid depressive symptoms. Teacher support may have a protective effect against severe posttraumatic stress and thus needs to be further assessed as a potential factor that can be used to mitigate the detrimental effects of violence exposure.

FörfattarePubliceringsårÄmne

S. Löfving–Gupta

Andrew Stickley

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

SCOHOSTSamhällsvetenskaper
Sociologi

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2014. (Journalistikstudier vid Södertörns högskola ; 8)

FörfattarePubliceringsårÄmne
Cecilia Aare

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Samhällsvetenskaper
Journalistik

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2014. (Journalistikstudier vid Södertörns högskola ; 7)

FörfattarePubliceringsårÄmne
Gunnar Nygren

Kajsa Althén


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Samhällsvetenskaper
Journalistik

Forskarutbildningsområde

-

In: Tillsammans. Stockholm : Bokförlaget Atlas, 2014. 483-507.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Emma Isaksson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande

-


Forskarutbildningsområde

-

In: NU2014. : .

I diskussioner kring den högre utbildningens syfte ställs ibland bildningsideal mot vad som kan kallas ett nyttoideal. Sverige förenade studentkårer (SFS) väljer att knyta bildning till sin definition av en användbar utbildning där bildning utgör en "en central och oersättlig del", men inte förknippas med direkt nytta. Tillgång tillbiblioteksverksamhet är en förutsättning för utbildning. Bibliotek och bildning hör ihop och begreppet bildning nämns till exempel i nya bibliotekslagen: "Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning, och forskning och kulturell verksamhet i övrigt." Hur kan verksamheten vid biblioteken inom högre utbildning relatera till bildning och nytta på ett relevant sätt för dagens studenter? Traditionellt förknippas bibliotek med ett närmast absolut kunskapsbegrepp på så sätt att biblioteken har haft som uppgift att organisera och systematisera den samlade kunskapen i form av dokument. Biblioteken har också förknippats med urval och kvalitetskontroll och ett kanonbegrepp ligger nära till hands - läser man rätt böcker blir man bildad. Denna typ av lärdomsbildning kan anses bidra till personligutveckling och kulturell status, men sätts inte sällan i motsats till nytta. I en tid där informationsflödet är konstant och dokumentstrukturer löses upp är detta bildningsbegreppet inte längre gångbart. Traditionella publiceringsformer har visserligen flyttats över till den digitala miljön, men där existerar de tillsammans med nyare och snabbare kommunikationskanaler och gränserna blir alltmer otydliga. Filosofen Bengt Kristensson Uggla beskriver denna trend: "Det globala informationssystemet medför en horisontalisering av all kunskap, med konsekvensen att värderings- och kunskapshierarkier vittrar bort så att kunskapen i allt högre grad kommer till oss osorterad". Själva grundvalarna för biblioteksverksamhet har förändrats. Kristensson Uggla förespråkar ett bildningsbegrepp där tolkningsförmåga som innefattar selektion, värdering, meningsbildning och användning är en förutsättning i ett nytt informationslandskap. Ett sådant perspektiv på bildning förutsätter en aktiv pedagogisk roll för biblioteken i högre utbildning. Syftet med detta rundabordssamtal är att diskutera detta bildningsbegrepp utifrån ett högskolepedagogiskt perspektiv. Hur kan det tillämpas på högskolebibliotekens verksamhet? Kan den pedagogiska verksamheten utvecklas av att fokus sätts på studenternas tolkningsförmåga och begreppen selektion, värdering, meningsbildning och användning? Kan detta bildningsperspektiv vara till nytta förstudenterna i deras framtida arbetsliv?

FörfattarePubliceringsårÄmne
Jan HjalmarssonKarin Grönvall

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

-

-


Forskarutbildningsområde

-

International journal of cultural studies 2014, : -.

With the internet and digital media technology increasingly central to practices around music, this shift is often seen as contributing to a networked music use characterized by individualism. Drawing on a focus group study with young adults in Stockholm and Moscow, this article argues, however, that digital music use today is shaped by discourses of difference, with gender a significant factor both in constructions of the ideal music and technology user, and in terms of musical influence and guidance. Taking into account contemporary research on new media technology, as well as feminist studies of technology and music, the article questions ideas of a neutral user of new music technologies, showing how the gendering of music and media technology can be seen as simultaneously context-bound and cutting across geographies.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Sofia JohanssonAnn Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
GenusvetenskapMedie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

: Stockholm School of Economics, SIRE, 2014.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Göran Sundström

Bengt Jacobsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Samhällsvetenskaper
Företagsekonomi

Forskarutbildningsområde

-

In: The Maidan Uprising, Separatism and Foreign Intervention. : Peter Lang, 2014. 183-205.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Igor Torbakov

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

CBEES

-


Forskarutbildningsområde

-

In: Confronting Memories of World War II. : University of Washington Press, 2014. 234-257.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Igor Torbakov

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

CBEES

-


Forskarutbildningsområde

-

Demokratizatsiya 2014, 22 (1): 145-170.

This article investigates the role that the Russian Orthodox Church (ROC) plays in the politics of history in contemporary Russia. I suggest that the picture we are looking at is rather complex as the ROC is not a monolithic entity. While the ROC’s top leadership appears to be united with the Kremlin in their common intent to uphold a “patriotic” and state-centered historical narrative, certain segments of the Church and the Russian secular establishment might differ in their appraisal of various episodes of the country’s past. The article will demonstrate that the ROC doesn’t have a unified and consolidated position on how to treat the controversial past, in particular the Soviet period. Rather, there are several church subcultures whose historical interpretations tend to clash. Yet, ultimately, it is the Patriarchy’s stance that defines the official position of the Church. In this sense, the ROC hierarchy’s willing participation in the Kremlin-led attempt at forging a single “true” historical canon makes church-state relations in Russia ever more problematic. Both sides stand to lose due to their excessive coming closer together. The Church’s subservience to the state is likely going to cost it dearly in terms of moral stature and prestige. The state’s ruling elites’ casting of Orthodoxy as a “national religion” is counter-productive, if not outright dangerous in a multicultural and polyconfessional country.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Igor Torbakov

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

-

-


Forskarutbildningsområde

-

Journal of Environment and Development 2014, : -.

Linking conservation and development activities requires local institutional change that can deliver global conservation as well as local socioeconomic benefits. Participatory approaches are considered a key element to this end, although recent research demonstrates that they may reinforce existing inequitable governance systems. This article examines microinstitutional formations and development interventions in the Mount Cameroon National Park. The study found that blending new governance approaches with traditional institutions at Mount Cameroon National Park led to diminished participation of the project and a failure to listen to and deliver meaningful development opportunities to Bavenga villagers. The article concludes that while local participation and governance institutions constitute laudable additions to Integrated Conservation and Development Projects, the implications of reproducing traditional authority structures must be carefully considered, and locally grounded development opportunities need to be better embedded into these projects.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ralph Tafon

Fred Saunders

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Naturvetenskap, miljö och teknik
Miljövetenskap

Forskarutbildningsområde

Miljövetenskapliga studier

First Monday 2014, 19 (11): -.

In times when media are mundane fellows that are disappearing from our consciousness; when media usage is partly habitualized and therefore invisible, looking at disconnections rather than exclusively connection enables us to develop a deeper understanding of what it means to live in mediatized worlds. Media disconnection beyond digital divide and knowledge gap is, however, rarely addressed in current studies of mediatization. This paper is an attempt to explore specific forms of disconnection in conjunction with connection enabled by media. By using forced disruption of the daily stream of online engagement as a method, the article discusses how online disconnection can contribute to an understanding of media participation and its role in the everyday lives of young adults.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Christian Schwarzenegger

Anne Kaun

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

International Sociology 2014, 29 (6): 565-583.

While corroborating the fact that the majority of protesters attend demonstrations together with friends, family and/or fellow members of their organizations, this article shows that protesting alone remains an option for many people – under the right circumstances. Through multilevel analysis of survey data from participants in 69 demonstrations in eight Western European countries, the authors study lone protesters in different types of demonstrations. On the individual level, they show that protesting alone is closely linked to relative detachment from interpersonal mobilizing networks, as well as to short decision times. The authors also develop demonstration-level explanations for why lone protesters are more common in some demonstrations than in others. Precipitating events and inclusive social movement communities increase the proportion of lone demonstrators, which is also higher in static rallies than in moving demonstrations. These factors arguably make personal networks less crucial for protest mobilization.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Mattias Wahlström

Magnus Wennerhag

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Samhällsvetenskaper
Sociologi

Forskarutbildningsområde

Politik, ekonomi och samhällets organisering

Publiceringsår

Östersjö- och Östeuropaanknytning